27.9.09

-Bumper raya-

Edisi Raya 1 : Selamat Hari Raya Aidilfitri~~


Hai selamat hari raya (sile nyanyi dgn irama yang betul..)..hehe.. masih dalam mood raya..Aidilfitrikan sebulan..tapi yang betol2 raye berape hari jekan sebenarnye.."mintak mak kueh sepotong, saya mau makan kerna tadi punye dah abes"..lala~~ amacam korg punye sambutan raya?? surely meriahkan..mane taknye.. sedara, sepupu, sepapat semua dok bekumpol tunggu raye..raya = duit raya..hehe..udah2 le tu..dah besar panjang semuenye..dah layak kutip duit raya untuk anak sendiri dah(aku ade anak kucing...blh kutip tok mereka x??? =p).. tetibe teringat ayat aneh makcik aku 'dh boleh meminang dan dipinang dah..so, no duit raya..'(sape nk masuk minang??hehe..aku de darah Minang..lalala~~~) tpkan kalu la ada yang menghulur, tangan tu jgn pulak disembunyikan..tadah aje.. itu rezeki namenye dan rezeki x baik di tolak..x baik~~

bumper raya?? merepak je jas ni kan..x de..for this entry aku post 2 big story..first, raye..and second one korg bace la nnti..x suspan-der la kalu aku bg preview..kan..kan.. makanye..aku nk story pasal aktiviti2 raya aku..x tau se'fun' korg nye raya ke x..tp x kesah la..aku nye raya kan..bukan korg (maaf terkasar bahasa....)..hehe.. my aktiviti start sesudah ATUK yang bertanggungjawab menjadi mohor besar diraja itu buat pengumuman raya.. aku tau ramai yang dh x-pax raya jatuh pada hari Ahad..so, not much of a suprise la..dulu. bile tau je esok raya terus jerit2, gembira2..pastu arwah nenek pnah tegur..'patutnye kite sedih sebab bulan Ramadhan nak tinggalkan kite..bulan baik..ni korg gembira pulak' (teguran buat semua cucu2nye)..hm.. mase nie mmg kecik lg..mur pon x brape igt..hehehe..skang bile dgr pengumuman raya, surely teringat pe yang arwah nenek cakap..aku rase ape??sedih?? gembira?? tah..aku sendiri tak pasti.. OK lets go back to our main track..AKTIVITI RAYA :
  • takbir raya kat surau & setiap saluran TV..aku x ikut pon pergi takbir.. sekadar mendengar sahaje..plus tahun ni mmg x dibat takbie dari umah ke umah..tahun lepas ade..x tau la nape this time x de..hm..dengar2 pon, dalam hati dok betakbir same..sadis..sayu..gembira..semua bercampur baur..
  • kemas rumah selagi terdaya..mengemas adalah aktiviti kesukaan kakcik..jadi segala urusan pengemasan adalah di bawah kuasa mutlak kakcik..dan kakcik's best employee of the month --> Ateh.. Ateh menurut ahaja segala perintah kakcik..bukan ape..malas nak betekak..kakcik kadang2 blh bertukar menjadi MAKTIRI dgn sekelip mate..(actually x sempat kelip pon dh bertukar..hehehe..sory KC)
  • cat umah..OK ini masih dibawah seliaan KC..purple + yellow..cat luar umah je..so rumah ku bersalin kulit..
  • ke Kajang.part ni usually best..but not this time around..Kajang dah x de ape2..hm..kejam plak cakap cam tuh..ok2..sory..kajang dh sedikit hambar..bukan x best..(maaf org2 kajang.......)..selalunye ade la jualan murah..yup SALE di tgh malam..sale malam raya..tapi X MURAH pon!! hm..kedai yg murah barang2 die dh kurang..x banyak pilihan yang ade..sedey~~ kdai mahal banyak lagi la barang2 dorg..tp sape nk mahal2 nie..alergic I!! hagahaga..
  • mandi raya..air sgt la super duper sejuk..however..aku sgt la suke..gile sejuk!! gigil wa cakap samalu..ade brani???
  • sembahyang raya..kene pergi awal..cop tempat..klaka kan..(bg aku la..) nk solat pon kna cop2..petanda apekah???
  • ke Tanah Perkuburan Islam..melawat org2 yang pernah hadir dalam hidup aku dan keluarga..arwah Atuk,Nenek dan Ayah..rindu~~~
  • ziarah menziarahi sanak saudara..
  • makan makanan raya --> LOMANG (Arwah ayah pnye version of lemang..org minang mmg cam ni..). ketupat (segera ke.. x segera ke..aku balun semua..), dodol, rendang (itik. ayam kluk2, seladang..semua ade..pelik tp sedap..)kuah kacang, sambal lodeh, ah!!! semua la...aku balun..tp taun nie x makan tapai..x de yang buat...
  • teruskan beraya mengikut langkah ayunan kaki bonda tercinta..(aku x de kawan kat umah..sian..)
inilah aktiviti raya yang utama..yang x utama tu x perlu lah dinyatakan..kesian korg nak bace..mrapu2 je la pon..hehehe.. anyway, if korg de buat open house..open room dont hesitate to invite me..i promise x abeskan makanan korg..hahahaha~~~ dan.. jemput la datang rumah... =D

p/s: maaf zahir batin...





~baju raya kami tertukar ~


~baju raya ke2~


~baju raya pertama ~


Edisi Raya 2 : Chill-a-Kak ko penyamun!!!

Date : 22nd September 2009

BERANANG - Sekumpulan penyamun. perompak/pencurik yang tidak mengambil port langsung sempena hari raya yang mulia ini telah memecah masuk teratak indah Puan Salimah Hashim. Kejadian berlaku pada malam raya ketiga semasa seisi rumah tiada kerana keluar untuk meraikan ulang tahun kelahiran Muhammad Jamalul Shadiq Jamaludin yang ke-15 di Pizza Hut Semenyih. Kejadian yang tidak diduga itu talah menyebabkan Nur Jassalmie Shahida (gambar bawah) kerugian ribuan ringgit.


Menurut mangsa, beliau kehilangan laptop kesayangan dan juga telefon bimbit berwarna pink. "Selain dari itu, tiada lain yang hilang kecuali tabung musik KFC saya berada di dalam longkang di luar bilik. Namun, duit di dalam tabung itu tidak pula terusik. Saya simpan duit 1 sen dalam tu", ujarnya. Beliau bukan satu2nya mangsa dalam kejadian malang ini. Seorang lagi mangsa, Muhammad Jamalul Shadiq Jamaludin (gambar bawah) turut kehilangan gameboy yang dibeli beberapa tahun lalu dengan hasil titik peluh sendiri. " Dah la dalam gameboy tu ada tape kawan abang. Abes la mati abang nanti", ujarnya.


Mangsa2 lain yang turut merasa bahang ketakutan kerana kejadian pertama seumpamanya berlaku adalah (dari atas ke bawah) Nur Jassriatul Aida Jamaludin, Nur Jashidatul Huda Jamaludin, Muhammad Amar Iqbal Jamaludin.





" Kami bersyukur kami semua selamat. Pernah kejadian pecah rumah sebelum yang melibatkan kes rogol. Pihak yang berwajib, sila ambil tindakan segera. Adakan semula rondaan setiap malam seperti dulu. Sejak tukar orang baru kejadian curi makin menjadi-jadi," ujar salah seorang mangsa. Laporan polis sudah dibuat di Balai Polis Beranang. Namun tiada apa yang dapat dilakukan oleh pihak berkuasa.




2 keping tingkap hilang dan besi tingkap bengkok

No comments: